Over Elsbeth

Van jongs af aan heb ik iets met klei. Een zacht kneedbaar materiaal dat na bakken hard wordt.

Na de eerstegraads opleiding handvaardigheid en kunstgeschiedenis, specialisatie keramiek!, aan de Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (tegenwoordig Kunstacademie Utrecht) heb ik in het onderwijs gewerkt.
Het lesgeven vergde veel energie, er bleef weinig tijd over om zelf beeldend bezig te zijn.

Daarom heb ik de beslissing genomen een eigen winkel/atelier te starten in de binnenstad van Amersfoort. Na onze verhuizing naar het zuiden werkte ik als assistent in het mozaïek atelier van Hannie Dijken in Vlijmen. Hier raakte ik in de ban van mozaïek. Al gauw maakte ik zelf mozaïek, waarbij ik keramiek combineerde met mozaïek. Nadat het mozaïekatelier definitief sloot, werkte ik als zelfstandig kunstenaar verder in mijn atelier aan huis. In 2014 werd ik lid van het Mozaïekgilde, een kunstenaarsvereniging gespecialiseerd in mozaïek.

In 2016 ben ik één van de initiatiefnemers van Mozaïekfestival Oss en verantwoordelijk voor de Internationale mozaïek expositie die het Mozaïekgilde organiseert. Het plan is dit festival om de twee jaar te laten plaatsvinden.

In 2017 start ik met De Mozaïektafel in Oss.

Inspiratie

Ik ben geboeid door patronen, ritmes en herhalingen. Ik zie die overal in de natuur en maak er foto’s van. Je ziet ze niet alleen in de natuur, ook in de stad. Verzakte stoeptegels, een baksteenpatroon, barsten in een muur, het kan van alles zijn. Ook kleur boeit me. Van verweerde tinten tot heel fel, elke kleur heeft zijn eigen zeggingskracht en bekoring.

Iets ‘natuurgetrouw’ namaken, daar ligt mijn interesse niet, de details en patronen boeien. Het doorschijnende patroon van een insectenvleugel, de nerven van een blad, afbladderend verfwerk; dat geeft mij inspiratie.

En natuurlijk inspireert kunst.

Het is geweldig te zien hoe in Romeinse mozaïeken de steentjes gelegd worden zodat uitgekiende patronen ontstaan. De glitter van goud en de pracht van Byzantijnse mozaïeken, hoe de plooien zijn vormgegeven in al die lange gewaden. De prachtige patronen en kleuren in de islamitische kunst.

Het poëtische in de mozaïeken van Marc Chagall, de ongebreidelde fantasie in Parc Guëll van Gaudí te Barcelona.

En specifiek mozaïek-kunstenaars; zoals de structuren van Sonia King en de combinatie van keramiek en mozaïek bij Jane du Rand.

Over mozaïek

Mozaïeken is monnikenwerk, stukje bij beetje ontstaat het mozaïek onder je handen. Ik houd ervan een raamwerk van lijnen neer te zetten en deze compositie verder intuïtief uit te werken. Het is spelen met kleur, vorm en materiaal terwijl je bezig bent. Het samenvoegen tot een nieuw bijzonder geheel ontstaat. Mozaïeken is voor mij rustgevend en spannend tegelijk. Je bent bezig met details maar je moet het geheel niet uit het oog verliezen. In deze tijd van massaproductie en snel, snel, geen tijd, is mozaïek het tegendeel en dat vind ik waardevol.

In mijn mozaïek vind je lijnen in de compositie die je ogen gaan volgen en die je als het ware het mozaïek intrekken. En dan is er veel te ontdekken, juist in de details.

Mijn mozaïek streeft naar harmonie. Een harmonie die niet statisch is maar een met beweging.

Ik gebruik keramiek in mijn werk. In eerste instantie door objecten van klei in het mozaïek toe te voegen. De laatste jaren ontstaan mozaïeken geheel van kleivormen.

B(l)oeiend, mozaïek schaal van Elsbeth Fokker

Uilemans, mozaïek plastiek van Elsbeth Fokker

Tulpenvaas van Elsbeth Fokker